آموزش تعمیر جاروبرقی یکی از دوره های تعمیرات لوازم خانگی می باشد.جاروبرقی یکی از لوازم پر مصرف در تمام خانه هاست و همین مسئله موجب استهلاک بالای جارو برقی می شود. بنابراین تعمیرات جارو برقی بازار کار مناسبی برای متخصصین فعال در این رشته فراهم کرده است. با توجه به بازار کار خوب تعمیر جاروبرقی دوره آموزش تعمیر جارو برقی در تهران را با هدف ورود کارآموزان حرفه ای به بازار کار و زیر نظر اساتید باتجربه و متخصص برگزار می نماید(آموزش تعمیر جاروبرقی).
در دوره تعمیر جاروبرقی صفر تا صد مباحث مربوط به تعمیرات جارو برقی آموزش داده می شود. آموزش نحوه باز کردن جاروبرقی، آموزش تعمیرات انواع موتورهای جاروبرقی، آموزش تعمیرات لوازم خوانگی در تبریز سیم جمع کن جارو برقی و غیره از جمله مباحثی است که در این دوره آموزشی به صورت کاملا عملی و در کارگاه های مجهز آموزش داده می شود.
کارآموزان می توانند در انتهای دوره تعمیرات جاروبرقی با مشاوره اساتید به راحتی به بازار کار تعمیرات جاروبرقی وارد شوند و از پشتیبانی همیشگی آموزشگاه نیز برخوردار شوند(آموزش تعمیر جاروبرقی).
چرا جارو برقی روشن نمیشود؟
1- علت پریز برق ندارد
رفع عیب جهت رویت برق پریز، بهترین روش استفاده از ولتمتر آومتر است. رنج را بر روی ۲۵۰ ولت قرار داده و برق پریز را اندازهگیری نمایید. اگر مشکل از پریز است آن را رفع نمایید.
2-دوشاخه جارو و یا سیم رابط معیوب شده
رفع عیب بدنه جارو را باز نموده و به وسیله ولتمتر رسیدن برق را به سیمجمعکن مشاهده نمایید. برای این آزمایش میبایست دوشاخه را وارد پریز نموده و چون دستگاه دارای برق است بسیار دقت نمایید. البته میتوانید همان گونه که در مباحث قبل گفته شده این آزمایش را بدون اتصال دستگاه به برق نیز انجام دهید. برای این کار، کافی است ورودیهای سیم رابط به سیمجمعکن را به یکدیگر اتصال داده و اهممتر را در حالی که رنج بر روی R*1 قرار دارد به دوشاخه متصل نمایید.
اگر دوشاخه سیم رابط سالم باشند، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان میدهد (در صورت حساس بودن اهممتر، عقربه چند اهمی را نشان خواهد داد که در واقع اهم سیمهای رابط است). در این آزمایش اگر مشکل از سیم رابط یا دوشاخه باشد، ابتدا دوشاخه را بررسی نمایید و سپس نسبت به تعویض سیم رابط اقدام کنید.
3- عیب از سیم جمع کن است
رفع عیب در اکثر موارد این گونه دیده میشود که برق وارد سیمجمعکن شده ولی به سبب عدم اتصال شاخکهای سیم جمع کن به حلقههای گردان قرقره، فاز یا نول و گاها هر دو وارد دستگاه نمیشوند و در نتیجه جاروبرقی روشن نخواهد شد. جهت رفع عیب کافی است شاخکها را کمی به حالت عمود نزدیک نموده، سپس قرقره را بر روی آنها قرار دهیم. در نتیجه این عمل حلقههای گردان برشاخکها فشار وارد نموده و آنها را به طرف پایین میراند. حالت فنری شاخک ها، ارتباط بین آنها و حلقههای گردان را من بعد ایجاد خواهد نمود.
4- کلید قطع و وصل خراب است
رفع عیب ۴- جارو را از برق جدا نموده و به وسیله اهممتر کلید را تست نمایید. اگر کلید روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش کلید عقربه بینهایت را نشان خواهد داد. در غیر این صورت کلید را تعویض نمایید.
5- رله سوخته است
رفع عیب در جارو برقیهایی که مجهز به رله هستند تا مدار رله بسته نشود و کلید قدرت آن متصل نشود، جاروبرقی روشن نمیشود برای تست رله بهترین روش آن است که سیمهای متصل شده به کلید روی دسته جارو برقی را ابتدا به وسیله اهممتر چک نمایید.
سپس کلید روی دسته و در صورت سالم بودن آنها خود رله را عملا آز مایش میکنیم جاروبرقی را به برق متصل نموده و با یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را بندید. اگر جارو برقی روشن نشد، عیب از رله نیست، اما اگر جارو برقی روشن شد سیمهای رابط رله و یا ساختمان داخلیاش آسیب دیده است.
6-مدار سری موتور قطع است
رفع عیب ۶- همان گونه که در مبحث موتورهای یونیورسال آورده شده مدار این موتورها کاملا سری است. اگر ارتباط یکی از اجزاء با سائرین قطع شود موتور روشن نخواهد شد. مثلا اگر به سبب خرابی یکی از فنرها، زغال مربوطه به کلکتور نچسبد مدار سری موتور قطع است. اگر موتور را مستقلا به برق زدهاید و روشن نشده، آن را از برق جدا نموده و به وسیله اهممتر ارتباط یک یک اجزاء را به سائرین مورد بررسی قرار دهید و اگر در ارتباط کلی آنها قطعشدگی دیده شود، مورد معیوب را رفع نمایید تا جارو برقی روشن شود.
7- موتور کاملا سوخته است
رفع عیب ۷- اگر موتور کاملا سوخته باشد در حالت اتصال مستقیم برق به آن روشن نخواهد شد زیرا بسیاری از پیچکهای آرمیچر و همچنین پیچکهای قطبها کاملا سوختهاند. سوختن کامل موتور معمولا پس از مرحله نیمسوز شدن است. معمولا موتورها در حالت نیمسوز مدتی به کار ادامه میدهند تا اینکه پیچکهای بیشتری آسیب خواهند دید و ارتباط سری اجزاء موتور کاملا قطع میشود. (مرحله سوختگی کامل). جهت تشخیص سوختگی در آرمیچر یا بالشتک به مبحث موتورهای یونیورسال مراجعه نمایید.
8- کلکتور کثیف است
رفع عیب ۸- جهت تمیز نمودن کلکتور بهترین روش استفاده از تینرهای فرار قوی و یا بنزین است. توصیه میگردد برای تمیز کردن کلکتور از سمباده استفاده نکنید زیرا ممکن است ذرات مسی ساییده شده مابین شیار تیغهها قرار گرفته و سبب اتصال آنها به یکدیگر شود که در نتیجه آرمیچر خواهد سوخت.
به هنگام شستشوی آرمیچر با مسواک و مواد فرار، آرمیچر را به گونهای در دست بگیرید که کلکتور بر روی زمین قرار گرفته و محور آرمیچر به طرف بالا باشد. چون ریختن مواد پاککننده روی سیمپیچها به آنها آسیب میرساند به همین سبب میبایست سیمپیچها نسبت به کلکتور در سطح بالاتری قرار داشته باشند.
9- زغال خراب است
رفع عیب ۹- اکثرا پس از تعویض زغال قدرت موتور کاهش مییابد و علت آن است که قبل از جاگذاری زغال جدید، سطحی از زغال که میبایست در تماس با کلکتور باشد به حالت حلال در نیامده و چون به هنگام سایش شکل حلال به خود گرفته سبب کثیف شدن کلکتور شده. بنابر این قبل از جازدن زغال جدید اجبارا میبایست حالت حلال را در سطح تماس زغالها با کلکتور ایجاد نمود. و اگر اشتباها در جهت خلاف به گردش در آمده، کلکتور سطح زغال را از بین میبرد و در گردش مجدد حتی در جهت درست از آنجایی که نیاز است حالت هلالی زغال اصلاح شود، مدتی طول خواهد کشید تا جرقههای بین زغال و کلکتور از بین رفته و موتور به قدرت نامی خود دست یابد.
10- خرابی یاطاقانها
رفع عیب ۱۰- آرمیچر به کمک یاطاقانها قادر خواهد بود که به راحتی بچرخد و اگر بلبرینگها یا بوشها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش دچار مشکل میشود. (اگر یاطاقانها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش با کفشکهای قطب درگیر شده و صدای ناهنجاری را بوجود میآورد).میتوان با رویت سایش هسته فلزی آرمیچر که در نتیجه درگیری آرمیچر و کفشکهای قطب است به شکل یاطاقانها پی برد و بلافاصله نسبت به عیب اقدام نمود.
11- نیمسوز بودن موتور
رفع عیب ۱۱- یک موتور نیمسوز قدرت زیادی نداشته و بلافاصله داغ میکند. تشخیص سوختگی و یا عیب در آرمیچر و بالشتکها در قسمتهای موتورهای یونیورسال کاملا آورده شده است. موتور نیمسوز شده را میتوان بدون باز نمودن جارو با اندازهگیری جریان مصرفی دستگاه تشخیص داد. جریان مصرفی یک موتور نیمسوز شده معمولا یا چندین برابر جریان نامی دستگاه است و یا جریان مصرفی بسیار ناچیزی میکشد.
چطور مشکل جاروبرقی را پیدا کنیم؟
چطور مشکل جاروبرقی را پیدا کنیم؟ این سوالی است که اکثر کاربران سی ام امداد مطرح میکنند و ما در مقاله آموزش تعمیرات جاروبرقی به این پرسش پاسخ داده ایم.
- اگر موتور جاروبرقی کار نکرد، مطمئن شوید که دستگاه به برق وصل است و گیرنده الکتریکی مشکلی ندارد.
- کابل برق را نیز تست کنید.
- موتور یونیورسال و کلید را تست کنید و هر قطعه ای که مشکل دارد را تعمیر یا تعویض کنید.
- اگر موتور کند کار می کند، به دنبال هر گونه آشغال یا تجمع گرد و خاک به مرور زمان بگردید و در صورت وجود آن را برطرف کنید.
- برس های فرسوده را تعویض کنید و بیرینگ های خشک را با روغن و یا گریس سبک روغن کاری کنید و بیرینگ های فرسوده را تعویض کنید.
- اگر موتور متوقف می شود و دوباره کار می کند، کابل برق، کلید، موتور و فن را تست کنید و در صورت نیاز سرویس و یا تعویض کنید.
- اگر موتور صدا می دهد، محفظه جاروبرقی را باز کنید و کثیفی و آشغال موجود در اطراف موتور را تمیز کنید.
- فیلتر ها را تمیز یا تعویض کنید.
آموزش تعمیر برد جاروبرقی
این بخش شامل عیب یابی برد جاروبرقی های مختلف است. مسیریابی جهت رسیدن به عیب و شناخت قطعات معیوب روی مدار جاروبرقی از موارد اصلی در این قسمت است. ولتاژ گیری مدار جارو برق و اموزش تعمیر برد جارو شارژی نیز در کلاس شرح داده میشود.
دوره آموزش تعمیرات جاروبرقی و آموزش تعمیر جارو شارژی
- اگر با الکترونیک اشنایی ندارید کلاس الکترونیک را قبل از دوره جهت تعمیرات برد جاروبرقی بگذرانید.
- آموزش بطور کاربردی و زیر نظر تعمیرکار جاروبرقی تدریس میشود.
- شرکت در تمامی رشته های آموزش تعمیر لوازم خانگی شامل تخفیف میباشد.
- اموزش تعمیر جارو برقی و اموزش تعمیر جاروشارژی در یک کلاس تشریح میشود.
- تا یک ماه بعد از دوره تعمیر جاروبرقی از خدمات پشتیبانی نیز بهره مند میشوید(آموزش تعمیرات لوازم خانگی در تبریز).