با توجه به پیچیدگی دنیای کسب و کار و تغییرات سریع محیط، در آخرین پیشنهادهای سازمان اقتصاد جهانی ده مهارت به عنوان مهمترین مهارت های شغلی در سالهای آینده معرفی شدند. خلاقیت، ابتکار، نوآوری و حل مسائل پیچیده، دو مهارت کلیدی از این مجموعه است(دوره آموزشی خلاقیت و نوآوری در تبریز).
باور غلط و رایج در میان مردم این است که افراد خاصی میتوانند خلاق باشند و خلاقیت ذاتی است در حالیکه خلاقت نیز مانند سایر مهارت ها آموختنی است. با آموزش تکنیک های خلاقیت و ایجاد بسترهایی برای تمرین و رشد آن در فضای سازمان، حتی به کارکنانِ ساکت خود فرصتی برای خلق ایدههای منحصر به فرد و مشارکت در توسعه سازمان میدهید.
دوره خلاقیت و ایده پردازی
آموزش خلاقیت و ایده پردازی یک دوره آموزشی است که به صورت عملی و تئوری به افراد کمک میکند تا مهارتهای لازم برای تولید ایدههای خلاقانه و پرورش آنها را بیاموزند.در دوره دوره خلاقیت و ایده پردازی با استفاده از ابزارها و تمرینات مختلف در زمینههای مختلف از جمله علوم زیستی، فناوری اطلاعات، هنر، تجارت و غیره برگزار میشود.
ایده پردازی و خلاقیت و با هدف تقویت تواناییهای خلاقیت و نوآوری، تفکر کارآفرینانه و تولید ایدههای جدید برای مسائل گوناگون مفید است. در این دوره، رویکردها و روشهای مختلفی برای تشویق خلاقیت فردی و گروهی، ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در فرد، ایجاد اتمسفر خلاق و ترکیبی از تکنیکهای خلاقیت شناختی و روانشناختی آموزش داده میشود.
اهمیت یادگیری پرورش خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری چیست؟
مفهوم خلاقیت و ایدهپردازی، موضوعی است که مورد توجه بسیاری از نظریهپردازان و صاحبنظران علوم مختلفی نظیر اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت قرار گرفته است. بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری منجر به افزایش رشد اقتصادی، بهرهوری، ایجاد تکنولوژی، کالاها و خدمات جدید میشود، به همین دلیل آموختن مفهوم خلاقیت و راه و روشهای توسعه آن میتواند راه را برای تفکر بهتر و موفقیت بیشتر در زمینههای مختلف شغلی و تحصیلی باز نماید.
فرایندی که بتوان با بهکارگیری آن یک ارزش جدید خلق کرد، میتواند از راه تلاش و پیگیری مستمر، حاصل شود، به همین خاطر کشورهای مختلف در سراسر جهان همواره در تلاش بودهاند تا سرمایهگذاری مورد نیاز این بخش را تامین کنند زیرا با فرایند توسعه خلاقیت و کارآفرینی میتوان بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی نظیر بیکاری، رکود، عدم وجود ایدههای تازه، عدم اطمینان سرمایهگذاری و مواردی مشابه را حل کرد.
۱۰ روش جهت ایجاد فضای نوآوری در آموزش
۱.طرز فکر
تغییر در طرز فکر، جو و تمامی فعالیتهای کلاس از معلم آغاز می شود. معلم لحن کلاس را از لحظهی ورود دانش آموزان مشخص میکند. اگر معلم تدریس خود را به گونهای جذاب ارائه دهد، دانشآموزان تمایل به پیروی از آن دارند. پس با این حال میتوان گفت که طرز فکر معلم در فرآیند طراحی و ارائه محتوا برای نوآوری در آموزش بسیار مهم است.
۲.خود ارزیابی
در حرفهی چالشانگیز آموزش، خودارزیابی میتواند فرصت مناسبی را برای مدرسین فراهم کند تا ببینند چه کارهایی را انجام داده و کدامیک از آنها در کلاسشان نتیجه مطلوبی نداشته است. مدرسین میتوانند با استفاده از تکنیک خودارزیابی با تمرکز بر فعالیتهای آموزشی خود، به آنالیز و ارزیابی تدریسشان در کلاسهای درس بپردازند. یک معلم موفق میداند که همیشه راهی برای بهبود استراتژیها و نحوه تدریس خلاقانهتر با استفاده از روشهای نوآوری در آموزش وجود دارد.
۳.پرسیدن سوالات باز
از طریق سؤالات باز دانشآموزان میتوانند ارتباطی بین زندگی خود با داستانهای دیگر و یا با رویدادهای دنیای واقعی برقرار کنند. همچنین به آنها جهت کشف استعدادهایی که هرگز در درون خود ندیدهاند، کمک کند.
۴.ایجاد محیطهای یادگیری انعطافپذیر
امروزه بسیاری از کلاسهای درس هنوز دارای فضای شلوغ، بههم ریخته، بههمراه سر و صدای بلند است که حتی امکان جابهجایی راحت در کلاس وجود ندارد، که این امر باعث ایجاد شکاف در ارتباطات میشود و هنگامی که دانشآموزان نیاز به تمرکز دارند، به بنبست میخورند.فضاهایی به منظور ایجاد نوآوری در آموزش و یادگیری باید دارای انعطافپذیری برای پشتیبانی از یادگیری هر یک از افراد، همکاری، تفکر مستقل و بحثهای گروهی باشند.
۵.تفاوتهای شخصیتی
توجه به بعدهای شخصیتی مختلف تاثیر بهسزایی در بحث نوآوری در آموزش دارد، یکی از تفاوتهای مهم شخصیتی، درونگرایی و برونگرایی افراد است. تفاوت عمدهی بین آنها این است که، برونگراها تمایل دارند انرژی خود را از تعامل اجتماعی دریافت کنند و درونگراها از فضاهای ساکت و آرام انرژی میگیرند.
بنابراین، هنگامیکه یک کلاس درس صرفاً بر کار گروهی متمرکز است که نیاز به تعامل اجتماعی زیادی دارد، برونگرایان در کلاس میتوانند رشد کرده و انرژی کسب کنند، در حالیکه دانشآموزان درونگرا با کمبود انگیزه برای مشارکت مواجه میشوند.
۶.استفاده از روش پیدا کردن مسئله
به جای حل مسئله، معلمان میتوانند از دانشآموزان بخواهند تا به تفکر در مورد یافتن شکافهایی در جهان بپردازند. یافتن مسئله، معادل کشف مسئله است. معلمان میتوانند از یافتن مسئله به عنوان بخشی از یک فرایند مهم در آموزش نوآورانه که شامل شکلگیری مسئله و حل مسئله باشد، استفاده کنند. یافتن مسئله به یک دید روشنفکرانه و تخیلی نیاز دارد تا بتواند آنچه را که گم شده است یا باید به چیز مهمی اضافه شود، جستجو کند. با استفاده از این استراتژی، معلمان میتوانند به دانشآموزان فرصتی برای تفکر عمیق به سؤالات مهم و اساسی دهند و از روشهای خلاقانه برای حل مشکلات استفاده کنند.
۹.دعوت از کارآفرینان و نوآوران در کلاس درس
معلمان میتوانند جهت ایجاد فضایی بهمنظور نوآوری در آموزش، با استفاده از بسترهای موجود تکنولوژیهای جدید به عنوان روشی برای برقراری ارتباط، از طرق مختلف کارآفرینان را به کلاسهای خود دعوت کنند.
۱۰.استفاده از فرآیند طراحی تفکر
فرآیند تفکر طراحی مجموعهای از استراتژیهای ساختاری از قبیل شناسایی چالشها، جمعآوری اطلاعات، ارائه راهحلهای بالقوه، اصلاح ایدهها و آزمایش راهحلها میباشد. در این فرآیند 5مرحله کشف، تفسیر، ایده پردازی، آزمایش و تکامل وجود دارد؛ برای هر مرحله، دانشآموزان و معلمان میتوانند از الگوی زیر پیروی کنند:
- من یک چالش دارم. چگونه میتوانم با آن روبرو شوم؟
- من موضوع جدیدی را یاد گرفتهام. چگونه میتوانم آن را تفسیر کنم؟
- من فرصتی میبینم. چه چیزی میتوانم ایجاد کنم؟
- من یک ایده دارم. چگونه میتوانم آن را بسازم؟
- من چیز جدیدی را امتحان کردم. چگونه میتوانم آن را تکامل دهم؟
همه موارد بیان شده، روشهایی برای شکلدادن به نوآوری و الهام بخشیدن به خلاقیت در کلاس است.